Wielu projektantów zakłada, że centralne lub prawe wyrównanie ich logo witryny sprawi, że ich marka będzie bardziej zapadająca w pamięć.
Badania wykazały, że to założenie nie jest prawdziwe.
W rzeczywistości odejście od logo wyrównanego do lewej może sprawić, że Twoja marka będzie mniej zapadająca w pamięć, a nawet Twoja strona będzie trudniejsza w nawigacji.
Wyrównanie logo do prawej osłabia pamięć o marce
Badanie przeprowadzone przez grupę Nielsen Norman wykazało, że więcej użytkowników pamięta marki,
gdy ich logo jest umieszczone po lewej, a nie po prawej stronie.
Okazało się, że "średnia pamięć o marce to 89%", gdy logo znajduje się po lewej stronie.
Gdy użytkownicy skanują witryny, ich wizualne spojrzenie przesuwa się w lewo.
Logo umieszczone po prawej stronie spowoduje mniej wizualnych spojrzeń, co spowoduje słabsze zapamiętanie marki.
Umieszczenie logo po lewej daje bardziej wizualny wygląd, dzięki czemu więcej użytkowników zapamiętuje twoją markę.
Wyśrodkowanie logo utrudnia nawigację do strony głównej
Grupa Nielsona Normana przeprowadziła również badania nad logami wyrównanymi do środka.
Nie znaleźli silniejszej pamięci o marce z logo wyrównanym do środka w większym stopniu niż z logo wyrównanym do lewej.
Inne czynniki konstrukcyjne, takie jak kontrast logo i czytelność, mają większy wpływ na pamięć o marce.
Co więcej, utrudniają one również użytkownikowi nawigację na stronie głównej.
Wyniki pokazały, że użytkownikom "6 razy bardziej prawdopodobnie", nie uda się przejść do
strony głównej jednym kliknięciem, gdy logo jest wyśrodkowane w porównaniu do logo wyrównanego do lewej strony.
Użytkownicy mają uwarunkowany zwyczaj kliknięcia elementu znajdującego się najbardziej na lewo, aby dostać się do strony głównej.
Jeśli tym elementem nie jest logo, klikną, niezależnie od linku.
Ten błąd nawigacji może wysłać użytkowników w podróż przez kilka złych stron, zanim znajdą drogę do tej właściwej.
Jednym ze sposobów uniknięcia tego błędu nawigacji jest umieszczenie linku "Strona główna" po lewej stronie paska nawigacyjnego.
Gdy użytkownicy patrzą w lewo, aby przejść do strony głównej, zauważą link i za pierwszym razem klikną poprawnie.
Logo wyrównane do lewej działają najlepiej
Jeśli odwołanie do marki i nawigacja na stronie głównej są dla Ciebie ważne, postępuj zgodnie z konwencją wyrównywania logo.
Użytkownicy skanują strony zaczynając od lewego górnego rogu, przechodząc od lewej do prawej strony.
Oznacza to, że użytkownicy będą częściej patrzyli na logo wyrównane do lewej strony niż na środku lub po prawej.
Im więcej spojrzeń przykuje Twoje logo, tym łatwiej użytkownikom będzie przypomnieć sobie markę.
Umieszczenie logo po lewej stronie również wzmacnia nawyk użytkownika, który klika najbardziej lewy element, aby przejść do strony głównej.
Różnice kulturowe
Większość języków na świecie czyta się od lewej do prawej, ale jest kilka takich, które czyta się od prawej do lewej.
Może to oznaczać, że wyrównane logotypy na stronach czytanych od prawej do lewej (na przykład hebrajskim, arabskim, perskim, urdu)
mogą być lepsze do pamięci o marce i nawigacji do strony głównej.
Prezentowane badania nie przetestowały tej teorii, ale przyszłe badania powinny.
Bez względu na to, dobrą praktyką jest ustawienie logo na boku, na który użytkownik patrzy.
Zgodnie z konwencjami
Twoje logo ma duży wpływ na pierwsze wrażenie użytkownika.
Jeśli nie będzie to zapadające w pamięć, użytkownicy będą rzadziej wracać na Twoją stronę.
Dopasowanie logo do nagłówka odgrywa kluczową rolę w pamięci o marce.
Wyrównanie w lewo dla logo to konwencja, której użytkownicy oczekują i są najbardziej obeznani.
Odsunięcie się od niej nie sprawi, że Twoja marka będzie bardziej zapadająca w pamięć.
Przyglądanie się użytkownika i nawyki nawigacyjne powinny dyktować miejsce umieszczenia logo.
Zgodnie z tą konwencją logo, nie naruszanie jej, jest najlepszym sposobem wyróżnienia się marki.
Logo z lewej strony to standard
W jednym z poprzednich artykułów pokazaliśmy, że 100% najpopularniejszych stron posiada logo wyrównane do lewej strony. My oraz strony z naszego kreatora stron również podążamy tymi standardami. Więcej o tych standardach przeczytasz we wspomnianym artykule.