Projektowanie przyjemnego wrażenia użytkownika wymaga dbałości o szczegóły. Ale jest tak wiele aspektów projektowania, że trudno je wszystkie zapamiętać.

Oto kilka drobnych, ale ważnych szczegółów UX, których brakuje większości stron. Brak tych informacji może zniechęcić użytkowników i doprowadzić do porzucenia strony. Upewnij się, że Twoja strona internetowa obsługuje każdą z nich we właściwy sposób.

1. Oznacz odwiedzone łącza innym kolorem

Odwiedzenie linków na stronie internetowej jest czasami frustrującym zadaniem dla użytkowników, jeśli witryna nie oznacza linków, które użytkownik już odwiedził. Wyświetlanie linków, które odwiedzili, uniemożliwia przypadkowe dwukrotne kliknięcie tego samego łącza. Przy tak wielu linkach na typowej stronie internetowej użytkownicy mają trudności z zapamiętaniem, co kliknęli, a czego nie, chyba że linki odwiedzone są wyraźnie oznaczone.

Pokaż użytkownikom, zaznaczając odwiedzane łącza kolorem innym niż oryginalny kolor linku. Użyj koloru, który ma podobny odcień do oryginalnego koloru linku, ale z nieznacznie słabszym efektem. Na przykład kolor fioletowy jest dobrym kolorem dla wyróżnienia odwiedzanych linków, ponieważ ma sprany efekt na niebiesko, dając użytkownikom wrażenie, że łącze zostało już użyte i dotknięte.


2. Zamknij okna modalne, gdy użytkownicy klikną poza nim

Okna modalne są powszechnie używane na różnych stronach internetowych. Wiele z nich ma przycisk "X" w rogu okna, którego używają użytkownicy do opuszczenia okna. Jednak ten przycisk "X" nie jest łatwą drogą ucieczki dla przeciętnego użytkownika. Gdy użytkownicy chcą wyjść z okna modalnego, wielu z nich instynktownie klika tło, aby powrócić do pierwotnego ekranu.

Kiedy Twoje okno modalne zmusza użytkowników do kliknięcia "X", aby je opuścić, utrudnia to wyjście użytkownikowi. Potrzeba więcej czasu i wysiłku, aby kliknąć "X", ponieważ jest on mniejszy, a użytkownik musi go zauważyć i celować myszką. Zamiast tego pozwól użytkownikom wyjść z okna modalnego po kliknięciu obszaru tła poza nim.


3. Ustaw Focus na pierwsze pole tekstowe, gdy wyświetlasz formularz

Kiedy użytkownicy widzą formularz na ekranie, wiedzą, że będą musieli przełączyć się z myszy na klawiaturę. Ułatw użytkownikom wypełnianie formularza poprzez ustawienie focusa klawiatury na pierwsze pole tekstowe. W ten sposób mogą przenieść ręce prosto na klawiaturę, bez konieczności kierowania i klikania pierwszego pola tekstowego, zanim zaczną pisać. Zamiast tego wszystko, co muszą zrobić, to zacząć pisać.


4. Sprawy by naciśnięcie klawisza "Enter" przesyłało formularz

Innym szczegółem pomijanym przez strony w formularzach jest umożliwienie użytkownikom przesłania formularza poprzez naciśnięcie klawisza "Enter". Włączając ten skrót, użytkownicy mogą przesyłać formularze szybciej i łatwiej. Jest to szczególnie ważne w przypadku formularzy logowania, w których użytkownicy często muszą wpisywać swoją nazwę użytkownika i hasło, a następnie nacisnąć przycisk logowania. Zmuszanie ich do celowania i klikania przycisku za każdym razem może denerwować użytkowników i spowalniać ich działanie.


5. Umieść wskazówki na ikonach, aby opisać ich działanie

Ikony są eleganckim sposobem opisywania konkretnych działań na stronie internetowej. Jednak nie wszyscy użytkownicy intuicyjnie rozumieją, co oznacza ikona. Ważne jest pokazywanie wskazówek dotyczących ikony, które opisują funkcję ikony, gdy użytkownik najedzie myszą nad nią. Dzięki temu użytkownicy po raz pierwszy mogą się przyzwyczaić do tego, co oznaczają ikony, bez konieczności odgadywania i klikania błędnych ikon.


6. Umieść link z powrotem do strony głównej na stronie bloga

Wiele stron internetowych ma specjalną stronę poświęconą blogowaniu. Czasami strony internetowe będą używać subdomeny (blog.website.com) do bloga. Jednym małym szczegółem, który pomijają strony internetowe, jest linkowanie bloga z powrotem do strony głównej. To denerwujące, jeśli nie ma linku do strony głównej, a użytkownicy muszą wyczyścić pasek adresu i wpisać adres strony głównej, aby do niego wrócić. Prosty link wskazujący stronę główną jest wszystkim, czego potrzebujemy, ale wiele stron internetowych zapomina o nim.


7. Wyświetlaj większe obrazy, gdy użytkownik klika, by powiększyć

Czasami strony internetowe będą miały obrazy, które użytkownicy mogą kliknąć, aby je powiększyć. Niektóre witryny popełniają błąd wyświetlania obrazu o tym samym rozmiarze na innym tle, gdy użytkownik kliknie miniaturę. Użytkownicy oczekują większego obrazu, więc powinni uzyskać obraz, który jest większy a nie nieznacznie większy niż ten na, który kliknięto. Umieszczenie obrazu na ciemnym tle niewiele pomoże użytkownikom, jeśli rozmiar obrazu nie ulegnie zmianie.


8. Pozwól użytkownikom edytować to, co publikują

Witryny, które pozwalają użytkownikom publikować komentarze lub treści, muszą pamiętać, że użytkownicy nie są doskonali i mogą popełniać błędy podczas publikowania. Wiele witryn nie oferuje użytkownikom sposobu edycji treści, które publikują. Może to frustrować użytkowników, którzy popełniają błędy podczas pisania postów, na przykład wybierając niewłaściwą sekcję, link do niewłaściwego adresu URL lub literówkę. Prosta funkcja edycji pozwala użytkownikom poprawić błędy, aby inni użytkownicy witryny mogli oglądać treści, które zamieszczają w najlepszym świetle.


9. Nie używaj "Sign In" i "Sign Up" razem

Tutaj coś przy tworzeniu angielskiej wersji witryny. Słowa "Sign In" i "Sign Up" są powszechnie używane na stronach internetowych. Jednak używanie ich razem może spowodować konflikt poznawczy w myśleniu użytkownika i sprawić, że klikną niewłaściwy. Dzieje się tak dlatego, że oba mają w sobie słowo "Sign", co powoduje niejasność różnic w ich funkcji.

Zamiast używać "Sign In" i "Sign Up" razem, wybierz jedno lub drugie. Następnie użyj alternatywnego wyrażenia, dla tego którego nie chcesz używać. Na przykład, innym sposobem powiedzenia "Sign In" jest "Log In", a innym sposobem powiedzenia "Sign Up" jest "Create Account".

Różnica między bezmyślnym a przyjemnym doświadczeniem użytkownika polega na szczegółach. Wiele stron internetowych pomija te szczegóły, a użytkownicy cierpią z tego powodu. Zwrócenie uwagi na te drobne szczegóły niekoniecznie spowoduje, że Twoja strona internetowa odniesie olbrzymi sukces, ale z pewnością sprawi, że użytkownicy docenią opiekę, którą umieścisz na swojej stronie i jak łatwo się z niej korzysta.