Czy kiedykolwiek spotkałeś kogoś o tak silnej osobowości, że zwrócił Twoją uwagę, kiedy wszedł do pokoju? Dokładnie tak powinni reagować użytkownicy, gdy wchodzą na Twoją witrynę. Twoja strona powinna mieć silną tożsamość marki, która wyróżnia się na tle innych. Kiedy użytkownicy opuszczają twoją stronę, powinni pamiętać Twoją markę. Właściwe użycie koloru w witrynie może pomóc w osiągnięciu tego celu.

Istnieje kilka typowych błędów, które większość projektantów popełnia przy użyciu kolorów.
  • Wybierają niespójne kolory
  • Używają zbyt wielu kolorów
  • Stosują kolory w niewłaściwych miejscach
W tym artykule zajmiemy się każdym z tych problemów i przedstawimy wskazówki, które pomogą w promowaniu marki Twojej witryny.

Jakie kolory użyć?

Logotypy są często niedoceniane. Ale jeśli chodzi o branding, najważniejsze są logotypy. Określają kolory, które należy zastosować na stronie internetowej. Należy użyć koloru logo na swojej stronie internetowej, aby użytkownicy odwiedzający Twoją witrynę czuli się, jakby znajdowali się we właściwej witrynie, i czuli się bezpiecznie w korzystaniu z witryny.

Jeśli kolory, których używasz, są niezgodne z Twoim logo, prawdopodobnie użytkownicy będą czuć się nie tylko jak na niewłaściwej stronie, ale także będą czuć, że Twoja witryna nie jest profesjonalna. Wpływa to na ich zaufanie do Twojej witryny. Jeśli użytkownicy nie ufają Twojej witrynie, nie ma szans, że z niej skorzystają.

Konsystencja kolorów sprawia, że ​​użytkownicy czują się komfortowo w korzystaniu z witryny. Wygląda bardziej profesjonalnie, gdy kolor, którego używasz w swojej witrynie, jest kolorem Twojego logo. Nie oznacza to jednak, że Twoja witryna powinna mieć tylko jeden odcień. Powinieneś także zmieniać nasycenie kolorów i jasność koloru logo, aby Twoja strona wyglądała bardziej dynamicznie. Połącz to z neutralnymi kolorami czerni i bieli, a będziesz mógł nadać swojej stronie silną tożsamość marki.

Na przykład spójrz na strony internetowe H&R Block i Virgin America, dwóch bardzo udanych marek. Używają koloru swojego logo jako podstawowego koloru na swojej stronie internetowej. Jednak, aby uczynić go bardziej dynamicznym, grają z nasyceniem i jasnością tego koloru. Odcień koloru jest nadal taki sam, ale nasycenie kolorów i jasność różnią się w całym serwisie.

Używają również czerni i bieli dla tła i koloru tekstu. Dzięki temu ich strona jest łatwa do odczytania, ponieważ czarny tekst na białym tle nadaje wysoki kontrast tekstu. Czarno-biały nie koliduje z kolorem Twojej marki, ponieważ są to neutralne kolory. Twoja strona internetowa powinna zawsze mieć równowagę koloru czarnego, białego i koloru Twojej marki.


Ile kolorów?

Witryna, która używa mniej kolorów, jest łatwiejsza do zapamiętania niż strona, która używa wielu kolorów. Nie oznacza to jednak, że należy zawsze ograniczać się do jednego koloru. Czasami dobrze jest sparować kolor swojej marki z innym kolorem, aby Twoja strona wyglądała bardziej dynamicznie.

Na przykład Jet Blue i Walmart są znane z niebieskiego. Ich strony internetowe są niebieskie, ale oszczędnie używają jasnej pomarańczy, aby podświetlić nawigację, przyciski i łącza. To wyrównuje ciemność niebieskiego, co sprawia, że ​​strona jest bardziej dynamiczna. To także wyróżnia ich wezwanie do działania, co jest pomocne przy wykonywaniu zadań użytkowników. Jeśli Twój kolor logo ma ciemny kolor, powiązanie go z jaśniejszym kolorem może zwiększyć atrakcyjność witryny. Należy jednak oszczędnie używać kolorów drugorzędnych, aby dominował kolor główny marki.

Best Buy to marka znana z żółci. Jednak ich strona internetowa używa koloru żółtego z granatowym. Jeśli większość ich witryn byłaby jasnożółta, użytkownicy mieliby problemy z korzystaniem z witryny, ponieważ jasnożółte menu nawigacyjne i łącza są zwykle trudne do odczytania. Gdy Twoje logo ma kolor jasny, dobrze jest powiązać go z ciemniejszym kolorem, aby zrównoważyć jaśniejszy kolor. Pozwala to na używanie kolorów razem w taki sposób, aby pokazać dobry kontrast kolorów.

Best Buy używa ciemnoniebieskiego do menu nawigacyjnego i łączy. W sieci niebieski zwykle działa dobrze z prawie każdym innym kolorem, ponieważ jest powszechnie używany i oczekiwany jako kolor linków. Jeśli Twój kolor logo ma jasny kolor, powiązanie go z ciemnym kolorem może sprawić, że Twoja strona będzie miała odpowiedni balans kolorów.


Gdzie stosować kolory?

Możesz pokochać kolor swojej marki, ale to nie znaczy, że powinieneś go stosować wszędzie na swojej stronie. Istnieją pewne obszary, w których kolor Twojej marki działa najlepiej. Kontrolki interfejsu, takie jak nawigacja, menu, pola, przyciski, łącza i pola wyszukiwania, to obszary, w których należy zastosować kolor swojej marki. Podkreśla to elementy sterujące interfejsem, dzięki czemu można je łatwo zobaczyć, gdy użytkownicy muszą wykonać zadanie.

Obszary witryny, w których użytkownicy czytają tekst, powinny mieć nie tylko wysoki kontrast kolorów, ale kolory, których używasz, nigdy nie powinny konkurować z kolorem Twojej marki. Czarno-białe są najlepszymi kolorami, ponieważ razem sprawiają, że tekst jest łatwy do odczytania i nigdy nie konkuruje z innymi kolorami. Czarny tekst na białym tle jest standardową konwencją dla tekstu w Internecie. Nigdy wcześniej nie zawiódł użytkowników i teraz ich nie zawiedzie.

Witryny Logitech i Nike dobrze przestrzegają tej zasady. Stosują kolor swojej marki do elementów sterujących interfejsu użytkownika. Ułatwia to użytkownikom wykonywanie typowych zadań na ich stronie internetowej, takich jak przeglądanie, nawigacja, wyszukiwanie, rejestracja i logowanie, ponieważ kolory sprawiają, że te elementy sterowania są dobrze widoczne. Obszary tekstu są w różnych odcieniach czerni i bieli. Dzięki temu ich strona internetowa jest łatwa do odczytania, dzięki czemu użytkownicy mogą uzyskać potrzebne informacje bez żadnych kłopotów.


Źle zbrandowane strony internetowe

Nie wszystkie najlepsze marki mają dobrze oznakowaną witrynę. Te trzy marki odnoszą sukcesy same w sobie, ale ich strony internetowe tego nie pokazują. Gdyby ich logo nie było obecne, nigdy byś się nie domyślał, że te strony należą do tych marek.

To dlatego, że kolory, których używają na swojej stronie internetowej, są niezgodne z ich kolorami logo. Osłabia to ich markę i obecność online. To sprawia, że ​​użytkownicy nie ufają ich stronie internetowej i wolą prowadzić biznes tylko osobiście. Jeśli prowadzisz działalność, która generuje przychody online, to ostatnia rzecz, jakiej chcesz.

Te marki również wykorzystują zbyt wiele kolorów i stosują je w niewłaściwych miejscach. Logo Kleenex jest niebieskie. Ale nigdzie ich nie widać na ich stronie. Zamiast tego zdecydowali się użyć kolorów, których użytkownicy nigdy nie kojarzą z marką, pozostawiając użytkowników zdezorientowanych.

Wózki UPS są brązowe. Ich paczki są brązowe. Ich logo jest brązowe. Ale ich strona internetowa to ... turkusowy? To nie tak, że tylko małe części strony są turkusowe. Ich strona jest praktycznie pokryta zielenią, której nigdzie nie ma ani trochę brązu.

Wells Fargo jest znany z czerwonego koloru. Ale kiedy odwiedzasz ich stronę, nie widzisz czerwonego nigdzie poza jednym samotnym przyciskiem. Kiedy użytkownicy odwiedzają Wells Fargo w Internecie, prawdopodobnie nie czują się jak na profesjonalnej stronie internetowej. Może to zniechęcić użytkowników.

Branding Twojej strony wymaga starannego użycia koloru. Zawsze powinieneś używać kolorów zgodnych z Twoim logo. Zastosuj go do obszarów witryny, które ułatwią użytkownikom wykonywanie zadań. Spraw, by Twoja strona była dynamiczna, grając nasyceniem kolorów i jasnością. Użyj par kolorów, które równoważą się nawzajem. Użyj tekstu czarno-białego dla tekstu i obszarów czytania. Ale przede wszystkim nie zapominaj, kim jesteś jako marka. Bo jeśli o tym zapomnisz, użytkownicy zapomną o Tobie.