Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego większość stron internetowych umieszcza swoją stronę Kontaktu ostatnią w swoich menu? Robią to, ponieważ użytkownicy odwiedzając nową witrynę stosują naturalny wzór.

Kiedy użytkownicy odwiedzają witrynę po raz pierwszy, muszą wiedzieć, czy strona jest warta poświęcenia czasu. Dlatego linki do stron, które ułatwiają użytkownikom zapoznanie się z Twoją witryną, powinny zawsze być na pierwszym miejscu w nawigacji.

Po tym, jak użytkownicy nauczyli się już wystarczająco dużo o Twojej witrynie, są gotowi do podjęcia działań. Jeśli ostatni link w nawigacji to strona Kontaktu, ułatwisz im podjęcie działania.

Ten naturalny wzór, który użytkownicy stosują, daje nam dwa rodzaje linków:
  • Nauka - linki do stron, które pokazują i informują użytkowników o tym, o czym jest Twoja strona
  • Akcja - linki do stron, które wymagają akcji od użytkowników
Linki do nauki powinny zawsze znajdować się na pierwszym miejscu w nawigacji. Każdy link do nauki powinien przekierowywać użytkowników na stronę, która nie tylko wyjaśnia, o co ci chodzi, ale także buduje Twoją wiarygodność. Budowanie swojej wiarygodności jest ważne, ponieważ użytkownicy cię jeszcze nie znają. Aby zachęcić użytkowników do działania lub odpowiadania na nie, muszą oni zobaczyć, że działasz legalnie i mogą Ci zaufać. Gdy to zrobią, będą bardziej skłonni do podjęcia działań.

Linki akcji powinny zawsze znajdować się jako ostatnie w nawigacji. Są to linki do stron, które wymagają odpowiedzi od użytkowników. Niezależnie od tego, czy jest to kontakt Tobą, subskrybowanie Ciebie, czy śledzenie Cie Twitterze, powinieneś przestać wyjaśniać, o co Ci chodzi i zacząć prosić użytkowników o zrobienie tego, co chcesz. Czy zgadzają się na to, czy nie, zależy od tego, jak bardzo podoba im się treść.

Umieszczając stronę Kontaktu na końcu nawigacji, dajesz użytkownikom możliwość działania, kiedy będą gotowi. Umieszczanie linków do akcji, zanim przed linkami do nauki nie tylko dotrze do użytkowników, ale większość użytkowników nawet na nie nie spojrzy.

Najpierw szukają linków edukacyjnych. Niewykonanie linków czynnościowych jako ostatnich tylko utrudni użytkownikom znalezienie tego, czego chcą. Pokazujesz też użytkownikom, że Twoja nawigacja nie jest dostosowana do ich potrzeb. Może to wpłynąć na ich zaufanie do Ciebie i zmusić ich do opuszczenia Twojej witryny.

Szanse na to, że użytkownicy podejmują działania, są niewielkie, jeśli umieścisz linki akcji przed linkami do nauki. Większość użytkowników nie działa jako pierwsza i uczy się później. Najpierw potrzebują informacji o Tobie, aby mogli zdecydować się na działanie, czy nie. Jeśli nie dajesz użytkownikom informacji, których potrzebują, aby zdecydować z góry, zmusisz ich do podjęcia ostatecznej decyzji za pomocą przycisku Wstecz.