Co to jest portfolio?

Krótko mówiąc portfolio to prezentacja danej firmy bądź osoby. Na przykład strona zawierająca próbki Twoich zdjęć. Niezależnie od tego jak uzdolniony jesteś aby zdobyć klienta musisz mu zaprezentować swoje umiejętności. Klient musi mieć możliwość oceny Twoich zdolności i następnie zdecydować czy chce skorzystać z Twoich usług. W przypadku portfolio dla fotografa mówi się najczęściej o albumie zdjęć. Portfolio w dzisiejszych czasach często przyjmuje postać strony internetowej i na takim skupię się w tym artykule.

Co oczekuje klient?

Klient wchodząc na Twoją stronę www chce przede wszystkim zobaczyć to co dostanie. Chce wiedzieć za co ma zapłacić. Mniej interesuje go Twoja historia (co nie znaczy, że należy ją pomijać) a bardziej cena i zdjęcia.


Ile zdjęć powinno zawierać portfolio?

Dobre portfolio nie powinno być nudne. Mając w nim zbyt dużą liczbę zdjęć spowodujesz tylko to, że potencjalny klient nie sprawdzi ich wszystkich. Lepiej zostawić lekki niedosyt niż znudzić użytkownika. Dobrą liczbą będzie około 20-30 zdjęć. Nie jest to na tyle mała liczba, żeby klient nie zobaczył co dostanie jak i również nie znudzimy go tymi zdjęciami.


Jakie zdjęcia umieścić w portfolio? Jak je pogrupować?

Wybierz najlepsze zdjęcia. Pamiętaj, że w dużej mierze od tego zależy czy klient się z Tobą skontaktuje. Dobrze jest się wyróżnić ale tylko w naturalny sposób. Nie próbuj na siłę być różny od innych.

Układając zdjęcia pamiętaj by tworzyły one wspólną całość. Nie powinieneś wprowadzać zamętu. Jedno zdjęcie nie powinno przytłaczać innego, muszą one wspólnie tworzyć harmonię.

Zdjęcia możesz podzielić na różne sposoby. Możesz je podzielić ze względu na temat bądź kolor. Ważne, żeby była zachowana spójność. Możesz oczywiście eksperymentować ale pamiętaj o tym, żeby patrzeć na galerię/portfolio jako całość a nie na każde zdjęcia z osobna - patrz oczami klienta, klient będzie widział całość.

Nie wprowadzaj zbyt wiele galerii zwłaszcza jeśli nie masz dużo zdjęć do zaprezentowania. Lepiej pokazać mniej zdjęć ale lepszej jakości.


Jak zachęcić klienta?

Szczegóły są bardzo istotne - przemyślany układ strony czy nawet krój czcionki. Portfolio powinno być proste, lekkie, eleganckie i przejrzyste. Ważne jest to, żeby dostarczyć użytkownikowi to po co przyszedł. Odpowiednio dobrana nawigacja czy układ stron to zapewni. Twoja strona powinna być wolna od chaosu. Krótko, zwięźle i absolutnie na temat. W naszym kreatorze stron posiadamy szablony przygotowane specjalnie pod te wymagania. Możesz wybrać odpowiednio stonowane szablony stworzone do zachęcenia klienta do kontaktu z Tobą. Co najistotniejsze możesz sprawdzić za darmo czy Ci to odpowiada.